pátek 26. prosince 2014

Problémy s automatizovaným vymáháním autorských práv na youtube

3. 4. 2012

Tak jsem se stal jednou z "obětí" americké OSA Nostra - Music Publishing Rights Collecting Society.
Na mém účtu youtube se objevilo oznámení, že svým videem z diamantové svatby Daščiných příbuzných porušuji autorská práva a že jako kompenzaci mi do videa vpašují reklamy.

Tak jsem si to video znovu přehrál. Problém byl zřejmě v tom, že v pozadí hrála (živě) kapela písničku k tanci, který byl na videu zachycen. Použil jsem tedy příslušný odkaz a zvolil variantu že se jedná o "fair use" a (česky!) vysvětlil proč s jejich tvrzením o porušování práv nesouhlasím.

Kupodivu během několika desítek minut došel následující email:

Vážený uživateli ztrojanek,

Vlastník obsahu Music Publishing Rights Collecting Society zkontroloval vaši námitku a vzal zpět nárok na autorská práva k vašemu videu SANY2289.MP4. Další informace naleznete na své stránce Oznámení o porušení autorských práv

S pozdravem_
– Tým YouTube

Takže se asi proti podobným problémům lze do jisté míry bránit komunikací s Youtube. Nevím, zda opravdu uznali že je to "fair use", nebo jsem jim jen nestál za řešení - video není veřejné, ale tzv. "neuvedené" (přístupné jen se znalostí konkrétního odkazového kódu). Ono by se jim asi i u amerického soudu těžko prokazovalo držení autorských práv na českou odtrhovačku.

Zřejmě aby odradili případné stěžovatele, tak je před odesláním informace o nesouhlasu s tvrzením o porušování autorských práv zobrazeno varování: pokud budu možnost nesouhlasu zneužívat, tak mi zruší účet na youtube. To mne tak vytočilo, že jsem se slovy: "Tak mi ho teda zrušte, bastardi, dám si videa jinam" ten požadavek okamžitě odeslal. A vida, funguje to a účet mi nezrušili. Bylo to asi jen takové preventivní strašení.

Raději nechci vědět jak by se v podobné situaci zachovala česká OSA Nostra či Dilia.

Žádné komentáře:

Okomentovat