pátek 26. prosince 2014

Tak mě americká OSA Nostra konečně dostala

17. 7. 2012

Poprvé se mi stalo, že na Youtube zamítli moji námitku proti nárokům třetích stran na autorská práva.

Sice jsem přesvědčen, že jsem v právu, ale je mi to platné asi stejně jako v běžném životě v ČR. Na celém Youtube jsem nenašel možnost jak zjistit, na co si vlastně konkrétně činí nárok a jak se bránit neoprávněnému zamítnutí námitky.


Co se stalo?

Nahrál jsem si na svůj účet Youtube video z promoce syna (konkrétně se
jedná o video http://www.youtube.com/watch?v=OP730avgZVg).

Poté jakési dvě organizace, zřejmě typu naší OSA, uplatnily jakýsi
nárok na autorská práva. Z informace o tomto nároku není zřejmé, na co
konkrétně si činí nárok. Jedná se o video ze slavnostního aktu promoce
na ČZU.

Podal jsem proto námitku na tzv. Fair use, která jeden podobný
incident v minulosti vyřešila. Následně jedna z organizací nárok
stáhla, druhá na něm ovšem trvá.

Pokusil jsem se poté komunikovat s Youtube pomocí odkazů které se tváří, že by mohly něco řešit. Nikde mi to nedovolilo udělat nic jiného, než napráskat údajné porušení autorských práv. Vůbec nepředpokládají, že by se měl obyčejný uživatel mít možnost nějak bránit,  pokud vyděračské organizace typu OSA milostivě nestáhnou svůj nárok dobrovolně po podání námitky.

Poslal jsem tedy e-mail se zdvořilým dotazem na adresu, kterou doporučují:

czcopyright@youtube.com

Toto je text e-mailu:

------

Dobrý den,

nahrál jsem si na svůj účet Youtube video z promoce syna (konkrétně se jedná o video http://www.youtube.com/watch?v=OP730avgZVg).

Poté jakési dvě organizace, zřejmě typu naší OSA, uplatnily jakýsi nárok na autorská práva. Z informace o tomto nároku není zřejmé, na co konkrétně si činí nárok. Jedná se o video ze slavnostního aktu promoce na ČZU. Domnívám se, že:

1. nároky se zřejmě týkají hudby, která doprovází obřad a je jeho nedílnou součástí
2. toto víceméně náhodné zachycení skladeb jako je Gaudeamus není porušením autorských práv ve smyslu autorského zákona ani žádného myslitelného zákona v demokratické části světa.

Podal jsem proto námitku na tzv. Fair use, která jeden podobný incident v minulosti vyřešila. Následně jedna z organizací nárok stáhla, druhá na něm ovšem trvá. Mám následující dotazy:

1. jak zjistím, na co si vlastně dělají nárok?
2. mohu se nějak bránit zamítnutí námitky, pokud se domnívám, že je oprávněná?

-----

Co myslíte, že odpověděli?  Ano, správně, poslali mne automaticky do ... patřičných mezí, kam patří řadový občan při styku s Institucí.

Tohle je odpověď:

-----

Toto je automatická odpověď a Vaše zpráva nebude kontrolována.

Zdá se, že Vaše zpráva neobsahuje úplné upozornění týkající se autorského práva. Tato e-mailová adresa je pouze pro korespondenci ve věci upozornění týkajících se autorského práva.

Chcete-li získat informace o tom, jak nahlásit obsah na YouTube, přečtěte si prosím celý tento e-mail.

Chcete-li nahlásit zneužívání nebo nevhodný obsah, přejděte na adresu http://www.google.com/support/youtube/bin/topic.py?topic=13044,  máte-li požadavek týkající se ochrany soukromí, přejděte na adresu http://www.google.com/support/youtube/bin/answer.py?answer=78346.

Požadavky týkající se upozornění na autorská práva nebo dotazy ohledně našich zásad týkajících se autorských práv: viz_ http://youtube.com/t/copyright_notice.
Požadujete-li odstranění videa, které údajně porušuje Vaše autorská práva, je nutné nám zaslat úplné upozornění na porušení autorských
práv. Aby bylo možné Váš požadavek zpracovat rychleji, můžete jej
odeslat online na adrese http://youtube.com/copyright_complaint_form. K použití tohoto nástroje je třeba mít účet YouTube. Pokud nechcete využít tohoto formuláře, odešlete nám prosím znovu e-mail
obsahující všechny informace nezbytné k vyřízení Vaší stížnosti.
Nápovědu týkající se jiných problémů souvisejících s webem naleznete_
v Centru nápovědy na adrese http://www.google.com/support/youtube/.

S pozdravem,
Tým YouTube

-----

Nepodařilo se i najít jakýkoli další kontakt (to už je u Google  a podobných molochů taková tradice), takže,  pokud nechci podstoupit soudní spor někde v USA, mi zbývá tedy:

1. Strpět vložení nablblých reklam do videa s Jirkovou promocí

nebo

2. Odstranit video

a konečně

3. Převést všechna videa na jinou platformu, která nebude podléhat vrtochům americké legislativy a Google a zrušit účet na Youtube.

Vzhledem k tomu, že zlodějské organizace kolektivních správců práv parazitují na reklamách, vkládaných do takto "postižených" videí, rozhodl jsem se v prvním kroku video z Youtube odstranit. Sice by na něm příliš nezbohatli, neboť video nebylo veřejné, ale jde o princip.

V druhém kroku se zřejmě pokusím najít náhradu za Youtube a přenést svou aktivitu tam.

Takže tak. Je to hnus. Asi mne časem přijde zatknout FBI (až jí nějaký robot na Youtube vydá automaticky pokyn a doplní to osobními údaji z Google). Nechtěl bych být občanem USA, to už by mne asi rovnou sebrali :). I když u nás to nebude časem asi jiné.

Žádné komentáře:

Okomentovat