pondělí 19. října 2015

BlackBerry

19. 10. 2015

Tak už mám dost zlobení s Androidem. Oba mé telefony Samsung Galaxy SII postupně zlobí čím dál víc (každý trochu jinak - proč mám dva, to je zase jiná kapitola o kvalitě a "odbornosti" místního servisu Samsungu). Tak jsem se rozhodl přejít na jinou platformu. Vzhledem k mé nedůvěře k firmě Apple a nezralosti platforem Firefox a Ubuntu mi zbývaly v podstatě Windows a Blackberry.

Protože dosud v dobrém vzpomínám na Palm T3 a jeho PIM aplikace, připadalo mi bližší Blackberry (a také se mi moc nelíbí Windows pro mobily). Tak jsem si objednal Blackberry Classic. Riskl jem to, i když jsem si vědom, že jde o "sázku na mrtvého koně" - jako všechny kvalitní minoritní produkty asi podlehne v souboji s marketingem největších konkurentů a stádním chováním potenciálních zákazníků (podle posledních zpráv se výrobce pustil do výroby telefonů na platformě Android, to jej, podle mne, definitvně pohřbí).

Zkušenosti z několika prvních dní:
  1. Údajná kvalita a spolehlivost produktů Blackberry trochu vybledla ve světle zkušenosti s prvním kusem Blackberry Clasic, který jsem si objednal. Nefungovala okrajová funkce moderního mobilu - telefonování. Neustále přepínal mezi hlasitým odposlechem, normálním režimem a použitím HF sluchátek. Druhý kus se zatím zdá O.K., snad mu to vydrží.
  2. Logika ovládání. Ovládání telefonu je nezvyklé, ale funkční a docela návykové. Skvělé je, že lze nakonfigurovat rychlé spouštění nejrůznějších akcí a programů dlouhým stiskem tlačítek klávesnice.
  3. HW klávesnice je skvělá, optický "trackball" rovněž. Rozlišení displeje a jeho kvalita jsou (podle mne) velmi dobré.  Čtvercový formát displeje kupodivu většinou nevadí ani aplikacím z Androidu. 
  4. Fotoaparát. Neurazí, ani nenadchne. Dobrý průměr. Nemá ale makrorežim, takže např. moje oblíbená funkce Lupa v aplikaci Swiss Army Knife moc nefunguje. Na příležitostné focení dokumentů fotoaparát ale stačí. Příjemné je, že jako spoušť lze použít HW tlačítka hlasitosti.
  5. Bílá barva. Vybral jsem si bílý po zkušenostech s bílou a černou klávesnicí na Asus EeePC. Bílá je ve ztížených podmínkách podstatně čitelnější. Bohužel, u Blackberry je nastavena intenzita podsvícení tak, že v mírném šeru v podstatě zmizí popisky. Takže bych doporučil spíše černou variantu.
  6. Čeština. Měl jsem obavy z úrovně počeštění minoritního systému. Zatím mne příjemně překvapil, až na jednu "maličkost": nepřišel jsem na žádný způsob, jak zadávat znaky s diakritikou. Návody pro BlackBerry starších verzí (používání"tahů" na trackpadu) s B10 nefungují.
    Update: Tak už jsejm na to přišel. Musí se podržet (správně dlouho, jinak se přepne na velké písmeno) klávesa s odpovídajícím písmenem bez diakritiky a rychle vybrat na šedém proužku na dotykovém displeji správné písmeno.
  7. Baterie. Nevšiml jsem si v popisu, že baterie je nevýměnná (jinak bych to asi neobjednal). Takže nelze  mít s sebou rezervní nabitou a po skončení životnosti akumulátoru by telefon měl jít, podle představv výrobce, zřejmě do servisu, nebo koupit nový. Naštěstí jsou na youtube návody, jak Classic otevřít. Tak to snad nějak půjde.
  8. Hledání. Podle popisů se zdá, že prohledávání obsahu telefonu je řešeno lépe než v Androidu, je podobné jako v Palm OS: prohledávají se postupně všechny systémové aplikace a datové soubory, včetně uživatelských.
    Poznámka: Dlouho jsem nemohl přijít na to, jak aktivovat globální hledání - není na to žádná klávesa, ani ikona. Pak jsem to našel v nějaké diskusi - stačí na hlavní obrazovce začít psát na klávesnici a samo se objeví zadávací okénko.
  9. Přenos kontaktů z Androidu. Vychvalovaná aplikace Device Switch zcela zklamala. Podle popisů na internetu i ve vlastní aplikaci by měla synchronizace trvat několik minut. Po cca 4 hodinách jsem to vypnul a šel hledat jiný způsob. Nakonec pomohlo vyexportovat kontakty do souboru vCard, ten poslat přes Bluetoothea a načíst. Po načtení se ihned objevila část kontaktů, zbytek až po několika desítkách minut.
  10. Multitasking. Blackberry OS je schopen poskytnout skutečný multitasking. Úlohy opravdu běží "současně" a nevypínají se při ztrátě kontextu jako to dělá většinou Android.
  11. Aplikace Android. Pro mne jsou 2 klíčové aplikace z OS Android, které nejsou nativně na Blackberry a potřebuji je používat: navigace Waze a PIM DejaOffice. Obě jsou spustit. Waze se zdá být v pořádku (po přepnutí na formát displeje "Oddálené zobrazení/Celá obrazovka"), DejaOffice je bohužel  pro Blackberry funkční jen ve velmi staré verzi. Ještě budu muset prozkoumat možnosti náhrady DejaOffice nativními aplikacemi Blackberry OS, zdá se, že jsou funkčně v podstatě ekvivalentní, jde o to přenést (a ideálně synchronizovat) data. Funguje i MapFactor Navigator. 
  12. Internetový prohlížeč. Vestavěný prohlížeč se zdá být zcela funkční. 
  13. Není podporován Google+. Lze jen v prohlížeči. 
  14. Není aplikace na Google maps, lze jen v prohlížeči, nebo instalovat podivné nespolehlivé aplikace plné reklam. Existují nativní mapy BlackBerry, ale ty nejsou v ČR moc kvalitní (hlavně databáze adres).
Závěr: Zatím jsem s telefonem docela spokojený.

Žádné komentáře:

Okomentovat